Onze opera’s

zondag 30 oktober 2022 / TivoliVredenburg

Giovanna d’Arco van Verdi

Op 30 oktober 2022 presenteerde het Utrechts Operakoor de matineevoorstelling “Giovanna d’Arco” van Giuseppe Verdi in TivoliVredenburg in Utrecht. De opera werd uitgevoerd i.s.m. het Voorburgs Operakoor, het Rotterdamse operakoor Ropera a/d Maas en professionele solisten.

De drie koren werden ondersteund door het Utrechtsch Studenten Concert, het oudste symfonieorkest van Nederland. De muzikale leiding was in handen van Ardjoena Soerjadi.

Giovanna d’Arco gaat over het leven van Jeanne d’Arc, de nationale heldin van Frankrijk die een beslissende rol speelde in de Honderdjarige oorlog tussen Engeland en Frankrijk (1337-1453) en uiteindelijk zou eindigen op de brandstapel.

Zondag 30 oktober 2022

Giovanna: Gulnara Shafigullina
Carlo VII: Jeffrey Hartman
Giacomo: Frank Wong
Talbot: Sam Eggenhuizen

TivoliVredenburg

Voorburgs Operakoor
Ropera a/d Maas

zondag 24 maart 2019 / TivoliVredenburg

40-jarig jubileumconcert Nabucco

Het Utrechts Operakoor (UOK) bestond in 2019 veertig jaar. Dat hebben we gevierd in TivoliVredenburg met de bekende en geliefde opera Nabucco van Giuseppi Verdi (1813-1901). Het UOK kreegt op het podium gezelschap van het Voorburgs Operakoor, waarmee een indrukwekkend aantal van meer dan 150 koorzangers optrad.

Het Utrechtsch Studenten Concert, het oudste symfonieorkest van Nederland stond als vaste partner van het UOK garant voor de muzikale begeleiding. De koor- en orkestdirectie was in handen van dirigent Ardjoena Soerjadi. Het muziekspektakel speelde zich af in de historische context van het Nabucco verhaal.

Zondag 24 maart 2019

Nabucco: Martijn Sanders
Abigaille: Gabrielle Mouhlen
Zaccaria: Jasper Leever
Ismaele / Aballo: Deniz Yilmaz
Anna: Jannelieke Schmidt
Fenena: Carina Vinke
Il Gran Sacerdote di Belo : Peter van Hoesel

Voorburgs Operakoor

zondag 11 maart 2018 / Nicolaikerk

Orfeo ed Euridice

Op zondagmiddag 11 maart 2018 klonk de beroemde opera Orfeo ed Euridice van G.W. Gluck in de Nicolaïkerk in Utrecht. Onder leiding van dirigent Ardjoena Soerjadi voerde het Utrechts Operakoor en het Utrechtsch Studenten Concert deze korte opera concertante uit.

Alt-mezzo Carina Vinke was met haar opvallende donkere stem en haar dramatische talent een overtuigende Orfeo, die zijn overleden vrouw uit de onderwereld wil halen. De tot leven gewekte Euridice werd vertolkt door Wendy Roobol, een sopraan met een warme, flexibele en heldere stem. Veelzijdig musicus Krijn Koetsveld op klavecimbel onderstreepte de 18e-eeuwse oorsprong van deze destijds zeer vernieuwende opera. “Orfeo” is met zijn vele prachtige aria’s nog steeds bijzonder geliefd bij een groot publiek.

Zondag 11 maart 2018

Orpheo: Carina Vinke
Euridice: Wendy Roobol

Klavecimbel

Krijn Koetsveld

Utrechtse Nicolaikerk

Koor- en orkestdirectie

Ardjoena Soerjadi

zondag 5 maart 2017 / TivoliVredenburg

Ik ben Verdi – het beste uit zijn opera’s

Op 5 maart 2017 voerden wij in TivoliVredenburg ‘Ik ben Verdi’ uit. Een opera pastiche over het leven en werk van Verdi.

Aan de hand van een keur van zijn meest bekende en aangrijpende koorstukken, aria’s, soli, en samenzang weefde presentator en verteller Edwin Rutten het verhaal van Verdi tot een kleurrijk geheel met teksten van de Utrechtse dichter en librettist Ruben van Gogh.

Solisten, orkest en koor pakten spectaculair uit. Overdonderend waar Verdi het wilde en weer zacht en subtiel als kwetsbare gevoelens werden bezongen en bespeeld.
Een middag waarbij de bezoekers op het puntje van hun stoel zaten. Opera als totaalmuziektheater, betoverend, afwisselend en enerverend.

Zondag 5 maart 2017

Mylou Mazali
Hadewych Voorn
Merlijn Runia
Deniz Yilmaz
Nanco de Vries
Gilad Nezer

Presentatie

Edwin Rutten

Concept en teksten

Ruben van Gogh

Idee en projectleiding

Kas van der Linden

zondag 29 maart 2015 / TivoliVredenburg

Macbeth en cinema

Macbeth in de historische context van de legendarische filmbeelden uit 1948 naar het verhaal van Orson Welles. Zo bracht het Utrechts Operakoor met het gerenommeerde Utrechtsch Studenten Concert USC en solisten de Verdi-opera Macbeth. Het nog altijd aansprekende verhaal van William Shakespeare over macht, geweld en ondergang. De zwart-wit film Macbeth en onderstreepte het duistere karakter van het verhaal. De afdeling Theatervormgeving van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht HKU ontwierp een passend toneelbeeld.

Zondag 29 maart 2015

Macbeth: Anthony Heidweiler
Lady Macbeth: Gabrielle Mouhlen
Banquo: Dennis Wilgenhof
Malcolm: Jeroen Bik
Macduff: Deniz Yilmaz
Dama: Jannelieke Schmidt

Artistieke vormgeving

Studenten Theatervormgeving Hogeschool voor de Kunsten Utrecht

Alle opera’s

Het Utrechts Operakoor is in 1979 opgericht. Tot nu toe zijn de volgende werken uitgevoerd

Attila (Verdi): 1997, 2010 en 2011
Cavalleria Rusticana (Mascagni): 1984 en 2009
Les Contes d’Hoffmann (Offenbach), 1981
Ernani (Verdi): 2000 en 2001
Faust (Gounod):1989
Giovanna d’Arco (Verdi): 1992
Grande Messe des Morts (Berlioz): 1999
Ik ben Verdi: 2017
I Lombardi (Verdi): 1993, 2002 en 2013

Macbeth (Verdi): 2003 en 2015
Nabucco (Verdi): 1982, 1984, 1991, 2004 en 2019
Oberto (Verdi): 2007
Orfeo ed Euridice (Gluck): 1990 en 2018
De Parelvissers (Bizet): 1998
Requiem (Verdi): 1985,
1994 en 2005
La Sonnambula (Bellini): 1995 en 2008
La Traviata (Verdi) 1988, 1991 en 1996.

Neem contact op

Wilt u meer informatie over ons koor? Of wilt u een keer komen kijken, luisteren of meezingen? Stuur ons dan een bericht via deze website en we nemen contact met u op.

U kunt ook een e-mail sturen naar info@utrechtsoperakoor.nl of bellen met Harry Sipkes, onze voorzitter (tel. 06 549 78 954)